Czy centrala IP będzie korzystnym rozwiązaniem dla naszej firmy?

Dzięki wprowadzeniu central IP, doszło do pewnej rewolucji jeżeli chodzi o firmową komunikację. Do niedawna, wykonywanie połączeń zarówno tych wewnątrz firmy, jak i poza nią wiązało się z wysokim wydatkiem, a większość tych mniejszych przedsiębiorstw nie mogło sobie na to pozwolić. Centrale IP oraz telefony VOIP sprawiły, że nawet małe i średnie działalności gospodarcze zredukowały swoje koszty związane z komunikacją.

Przed podjęciem decyzji o takiej inwestycji, warto dowiedzieć się czym jest centrala IP. Nie zaszkodzi również przekonać się o tym, jakie korzyści niesie za sobą to rozwiązanie dla firmy.

Czym jest centrala IP?

Najczęściej przy definicji centrali IP, pada stwierdzenie o telefonie przez Internet. Jest to rozwiązanie łączące w sobie technologię tradycyjną, z tą o wiele bardziej zaawansowaną, a dokładnie z telefonią zaopatrzoną w serwery. Jako, że telefony łączą się z serwerami za pośrednictwem sieci IP, prowadzenie rozmów odbywa się poprzez internetowe łącze. Konieczne jest jednak to, aby posiadać specjalne telefony VOIP. Te najczęściej zaopatrzone są w wiele funkcjonalności, które umożliwiają chociażby przekierowania rozmów, czy też ich nagrywanie. Przede wszystkim, gwarantują komfortowe użytkowanie wspomnianej technologii.

Centrala PBX dopiero od niedawna stała się dość tanim rozwiązaniem, dlatego zarezerwowana była wcześniej głównie dla sporych firm. Wszystko z uwagi na wygórowane ceny internetu w naszym kraju. Kiedy w Polsce pojawiły się szybkie oraz tanie łącza, technologia ta stała się bardzo popularna, ponieważ dzięki niej, firmy mogły zrezygnować z wielu pakietów telefonii komórkowej i znacząco zmniejszyć wydatki dotyczące telekomunikacji w przedsiębiorstwie.

Czy tylko dla firmy?

Pamiętajmy o tym, że telefon internetowy nie będzie opcją jedynie dla przedsiębiorstw, gdyż z powodzeniem mogą korzystać z niego także gospodarstwa domowe. Każdy prywatny użytkownik może przenieść swój numer do sieci, która oferuje właśnie takie usługi. Jest to jednak najbardziej opłacalne, kiedy posiadamy spory dom i prowadzimy w nim własne biuro. Pozwoli nam to też na podłączenie centrali do videodomofonu IP co sprawi, że będziemy widzieli kto dzwoni do naszych drzwi. Co ciekawe, dostęp do tego rozwiązania będziemy mieli nawet wtedy, kiedy będziemy poza domem. Mimo tego i tak centrala VOIP to rozwiązanie, które najczęściej wykorzystuje się w firmach, gdyż może funkcjonować jako system call center.

Telefonia internetowa i jej główne zalety

Przede wszystkim, pojawia się tutaj redukcja kosztów. Wszystko z uwagi na to, że komunikacja internetowa jest o wiele tańsza niż oferty klasycznych operatorów, którym trzeba płacić stały miesięczny abonament. Chociaż ta korzyść pojawia się najczęściej, należy wiedzieć, że wynika ona z wielu innych czynników.

Warto wiedzieć, że nie nie wynikną żadne dodatkowe koszty podczas rozbudowy firmowej sieci telefonicznej. To samo dotyczy serwisowej obsługi oraz utrzymywania cyfrowych łączy telefonicznych. Co więcej, nie zachodzi konieczność sięgania po kolejne serwery, a dodatkowo centrala IP PBX nie potrzebuje jakichkolwiek specjalistycznych konfiguracji.

Pracownicy firmy mogą przekierowywać rozmowy, nagrywać je, a także dodawać nowe, wewnętrzne numery. Rozwiązanie to niesie za sobą sporo korzyści, które przekładają się na wygodę pracy, co w konsekwencji wpływa również na jej większą efektywność.

Bezpieczeństwo i dopasowanie

Dzięki centrali VOIP mamy gwarancję pełnej kontroli nad firmową telekomunikacją, a co za tym idzie sporą ilość zabezpieczeń, które zaoferują nam usługodawcy. Kompletnie nie musimy się martwić o to, że dojdzie do jakiegokolwiek włamania do naszej sieci.

Bez względu na wielkość firmy, system call center może być do niej odpowiednio dostosowany. Co więcej, wraz z przybywaniem nowych pracowników i rozwojem działów, centrala może być elastycznie konfigurowana oraz rozszerzana. Jeżeli jesteśmy przedsiębiorcą, który pragnie wdrożyć dobry system telekomunikacyjny w swojej firmie, warto zastanowić się nad opisywaną technologią.