Jak dbać o filtr cząstek stałych, aby mycie DPF nie było konieczne?

Osoby, które nie miały wcześniej styczności z filtrami cząstek stałych w samochodach z silnikiem Diesla, zwykle nie wiedzą dokładnie, w jaki sposób odpowiednio o ten filtr zadbać. Warto poznać kilka prostych wskazówek, dzięki którym wszystko będzie w najlepszym porządku i to przez długi czas.

Chociaż obecnie duży słyszy się o tym, że oferowane jest mycie DPF, regeneracja FAP i inne podobne usługi, nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, z czym dokładnie mają do czynienia. Chociaż temat ten na pierwszy rzut oka wydaje się dość skomplikowany, tak naprawdę każdy z nas będzie w stanie zrozumieć zasady działania filtrów cząstek stałych, a także sprawnie uda się mu wdrożyć takie nawyki, które pozwolą zachować go w zadowalającej kondycji.

Działanie filtra cząstek stałych – co warto wiedzieć?

Popularne filtry DPF, które montuje się w silnikach wysokoprężnych, mają na celu redukcję zanieczyszczeń, jakie powstają w spalinach. Otóż spaliny, które trafiają do filtra przepuszczane są przez ceramiczną sieć z węglika krzemu, a tym szkodliwe osady, sadzie i inne substancje pozostają w jego wnętrzu.

Sadze w filtrze ulegają wypaleniu, a z kolei popiołu są gromadzone wewnątrz. W filtrze dochodzi nie tylko do czysto mechanicznej filtracji, ale również uwalniane są właściwości katalityczne ceryny i platyny. Warto wspomnieć tu o wysokiej skuteczności filtrów DPF, która najczęściej jest stuprocentowa, a zatem wszelkie cząsteczki, które znajdują się w filtrze, nie będą miały najmniejszych szans, aby dostać się do atmosfery.

Filtr DPF podczas codziennej jazdy samochodem

Po pierwsze, na pewno warto od czasu do czasu wybrać się na przejażdżkę po autostradzie lub przynajmniej po drodze ekspresowej. Diesle wymagają bowiem sporych prędkości, aby możliwe było skuteczne wypalanie sadzy w filtrach.

Nie mniej istotne jest wyrobienie sobie nawyku odpowiedniego stylu jazdy. Mowa tu o kilku banalnie prostych poradach, dzięki którym działanie filtra DPF będzie właściwie wspierane. Wspomniane były już długie i dalekie trasy do pokonania, a kolejną radą jest, aby starać się unikać niepotrzebnego, gwałtownego hamowania i innych tego typu manewrów, jak np. przyspieszanie na niskich obrotach. Sporo będzie znaczyć także utrzymywanie w miarę jednostajnego tempa jazdy, ale też względnie unikanie stania w korkach. Tego typu styl jazdy nie tylko wspomaga działanie filtra, ale również poprawia komfort jazdy oraz zmniejsza zużycie paliwa.

Warto wiedzieć, że fakt obecności filtra w naszym samochodzie sprawia, że powinniśmy chronić go przed działaniem niektórych pierwiastków, a dokładnie siarki i fosforu. Uda się to nam, jeśli postawimy na wysokiej jakości paliwo na zaufanych stacjach benzynowych.

Należy szczególnie uważać, aby przypadkowo nie wyłączyć silnika samochodu, kiedy realizowany jest proces wypalania. Nowe samochody będą informować o tym odpowiednią kontrolką, natomiast jeśli zdarzy się nam tego nie dopilnować, niestety filtr będzie zapchany. Warto również pamiętać o systematycznej i dość częstej wymianie oleju silnikowego. 

Zasadą, której nie wolno łamać, gdyż wiąże się z nieodwracalnym zapchaniem filtra, jest wyłączanie silnika w trakcie realizowanego procesu wypalania, współczesne pojazdy informują jednak o realizacji wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych.

Dobre nawyki, dla każdego kierowcy samochodu z filtrem DPF

Każda ze wskazówek wymieniona wyżej, powinna być przez nas wcielona w życie jak najprędzej. Warto odnaleźć w pobliżu swojego miejsca zamieszkania stację benzynową, która oferuje wysokiej jakości paliwo, o niskim dodatku siarki, a także przyzwyczaić się do częstszej wymiany oleju silnikowego, na czym skorzysta również silnik. Wszystko to złoży się na to, że unikniemy bardzo kosztownych napraw, a jazda naszym samochodem przyniesie nam sporo satysfakcji. O ile regeneracja DPF nie jest kosztownym przedsięwzięciem, o tyle wymiana go na zupełnie nowy może okazać się bardzo wygórowanym wydatkiem.